بهروز رضائی منش

دانشیار رشتۀ مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

بهروز رضائی منش

دانشیار رشتۀ مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

بیان مساله: 
ریشۀ مشکلات سازمانی ایران کجاست؟ و به طور مثال چرا نظام پیشنهادها در بخش دولتی ایران اجرایی نشد؟
من با لفاظی وقت را هدر نمی دهم. به طنز و تسخر و ریشخند می نویسم از بنده گذشته که دیگر از مزایای روش های عقلی (معقول و منطقی) و روش های علمی برای برطرف ساختن و یا اجرای هر موضوع و مساله و مشکل و طرح و برنامه و پروژه ای و از جمله طرح و پروژۀ "نظام پیشنهادها" بنویسم.
آن طنزنویسی ها و گوشه و کنایه آمدن ها کار بزرگانی چون مرحوم کیومرث صابری (گل آقا) و ا. ب. است. بنده از قبل نوشتن در این جا و هر جای دیگر قصد تهیه و تدارک مدارک مثبته برای تریعات و ارتقایات! را ندارم. و مانند دکارت هم نیستم  که بنویسم من می اندیشم پس هستم. بلکه به قول دکتر سید حسین نصر معتقد من می نویسم پس خدا هست. و غرض از این کلام پرکنایه این است که معتقدم نفاق و ریا و عدم و ضعف باور و ایمان و یقین "مدیران سطوح مختلفۀ نظام مقدس" به "حلال خواری" و "طیبه خواری" علت العلل مسائل و مشکلات سازمانهای کشور است. والسلام. و هر چیز دیگری بگوییم  اضافات است و التوحید اسقاط الاضافات.
" انسان حرامخور و ناپاکخور" (هر کسی باشد) مصدر و قدرت و پستهای دولتی را صرفا برای تامین منافع فردی (مزایا و امتیازات اقتصادی و اغراض روانی و کسب اشتهار و کاستن از عقدۀ حقارت خود) تصاحب می کند (و گریزی از این دست افراد نیست). بروند بمیرند. حالا اگر نرفتند و نمردند چه؟ هیچی! آش همین آش و کاسه همین کاسه. دکتر صادق زیبا کلام به حق نوشت که ما هر چه شده ایم به دست خود شده ایم. کس دیگری نکرده است. بیگانه هم بخواهد کاری بکند به دست شهروندان ایرانی (خواه معمم و خواه مکلا) کرده است. برای آباد کردن (که دستور خدا به انسان بوده است) زمین و کشور  نیز نیست و نمیآید و نخواهد آمد کس و دست دیگری از بیرون که کشور را آباد کند. و از طرفی، هر سیاهی و گندآبی هم که هست از دست مدیران وطنی است. بی صلاحیتی و بدعملی و خرابکاری - چه آگاهانه و یا نه- هم که شاخ و دم ندارد.
در دهه ی اخیر هم همین مدیران ایرانی فهمیده اند که داشتن قدرت و ثروت نتوانسته است چیزی از "نگاه تلخ" دیگران ( زن و بچه و اقوام و رفقا و مردم و حتا نفس لوامه خودشان باشد) بکاهد.  
لذا سراسیمه در پی سرقت و کسب مدرک افتادند. و بدین منظور منظور همۀ موانع قانونی را از سر راه خود برداشتند و استانداردهای آموزشی را کاهش دادند تا خود بتوانند به آسانی هر چه ممکن تر مدرک دکترا به دست آورند. حرامشان باد. چنان که حرامشان هست.

بررسی "موانع پیاده سازی نظام پیشنهادها" به موانع فرهنگی، موانع مدیریتی، موانع انگیزشی و موانع ساختاری و اجرایی اشاره می نمایند. تجربه های نگارنده در پیاده سازی کامل نظام پیشنهادها وضعیت شفاف تری را نشان می دهند. برای پیاده سازی نظام پیشنهادها نخست، خواست و ارادۀ مدیران ارشد دستگاه ها تاثیرگذار است و سپس فرهنگ (فضا) سازی نقش بسیار موثری بازی می کند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۳
بهروز رضائی منش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی